Riika, päivä 2

2a
Toisen päivän aamu alkoi aurinkoisissa merkeissä. Päätimme lähteä aamupalan jälkeen kiertämään jäljelle jääneet turistikohteet vanhaankaupunkiin. Listalla olivat muun muassa Kolmen veljeksen talot, Ruutitorni ja Kissatalo. Ruutitornin luo päästyämme huomasimme, että rakennuksen yhteydessä on myös Sotamuseo, johon oli vapaa pääsy. Vaikka emme hirveästi museoista välitäkään, enkä varsinkaan itse ole koskaan ollut kiinnostunut sotahistoriasta, päätimme kuitenkin piipahtaa sisällä. Näyttely oli hauskasti ja mielenkiintoisesti koottu. Tavaroiden lisäksi museossa oltiin panostettu ääniin ja yleiseen tunnelmaan. Ensimmäinen museo, jossa viihdyimme hieman pidempään!
2b

2c

2d

2e

2f
Kun nähtävyydet oli kierretty, päätimme lähteä käymään lähialueen ostoskeskuksissa ja Kauppahalleissa. En tiedä, osuimmeko vaan huonoon aikaan paikalle, mutta kauppahallit olivat todella tyhjiä. Muutama myyjä siellä täällä. Asiakkaita kuitenkin oli todella paljon, ja välillä alkoi jopa ahdistaa se väkijoukon paljous… Kauppahallien ulkopuolella meno oli vielä villimpää. Myyjiä oli todella paljon, samoin asiakkaita. Saimme käyttää kaiken osaamisemme, mitä tuli pujotteluun, kiilaamiseen ja ryysimiseen, että pääsimme alueelta pois! Onneksi myyjät eivät kuitenkaan olleet mitenkään aggressiivisia tai tyrkyttäneet tuotteitaan… Myynnissä oli siis ihan kaikkea, kukista ja marjoista sieniin ja villasukkiin. Valitettavan harva osasi puhua englantia, joten ostokset jäivät minimaalisiksi…

Illemmalla kävimme ihastelemassa näkymiä hotellimme Skyline Barista. Poikaystäväni ei ole innokas korkeiden paikkojen ystävä, joten jouduimme käymään melko pitkän keskustelun, ennen kuin sain hänet hissillä ylös asti. Lopulta hänenkin oli kuitenkin myönnettävä, että kannatti ehdottomasti uskaltaa. Näköalat ovat mielettömät!
2g

2h
Illalla päätimme vielä lähteä Alfa-ostoskeskukseen, joka sijaitsi hieman kauempana hotellistamme. Halusimme olla rohkeita ja päätimme testata myös taksiajelua. Olihan se elämys, kun yhteistä kieltä kuskin kanssa ei tuntunut löytyvän. Pääsimme kuitenkin onnellisesti perille ja ajomatkan aikana olimme huomanneet muutaman muunkin mielenkiintoisen paikan, jonne halusimme vielä pistäytyä paluumatkalla.

Alfa, kuten kaikki muutkin ostoskeskukset, oli todella suuri. Sijaintinsa takia hinnat olivat siellä halvempia kuin keskustan ostareilla, mutta liikkeet olivat aika lailla samoja kuin muuallakin. Aikamme kierreltyämme päätimme lähteä takaisin, tällä kertaa bussilla. Emme perehtyneet bussiliikenteeseen sen tarkemmin, joten olimme onnellisia, kun bussi meni samaa reittiä, mitä olimme aikaisemmin tulleetkin. Päätimme jäädä kyydistä Elkor Plaza -nimisen outletkeskuksen kohdalla. En ole koskaan nähnyt niin isoa outlet-paikkaa! Rakennuksessa oli kymmeniä erilaisia osastoja ja vielä merkkien tuotteita. Outletin sisältä löytyi myös ”outlet-osasto”, jossa hinnat olivat jo todella alhaisia.
2i

2j
Illalla kävimme syömässä Tex Mex -nimisessä ravintolassa, josta olimme lukeneet paljon kehuja. Ja pakko myöntää, että ihan aiheesta olivat kehuneet! Henkilökunta oli todella ystävällistä, miljöö kiehtova ja ruoka erinomaista! Jos siis joskus eksytte Riikaan, kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa! Ravintolan alakerrassa on myös baari. Lisäksi ravintolassa on myös ”urheilunurkkaus”, josta pystyi katsomaan urheilua isolta näytöltä. Ihan hauska idea, niin me ei-urheilun-ystävät saimme syödä rauhassa.